De Idealen van Martijn Stolk

 In Team Justiz

Martijn Stolk, oprichter en directeur van Justiz Letselschade, is een doener; een aanpakker, maar ook een man van idealen die hoe dan ook kwaliteit boven kwantiteit verkiest.

Na zijn studie begint Martijn met een baan in de schuldhulpverlening, waarna hij via via in de rechtsbijstandshulpverlening rolt. Hij komt in dienst bij een kleine rechtsbijstandverzekeraar op de afdeling Letselschadezaken. “Het mooist daarvan vond ik dat je er in die functie echt voor mensen in een kwetsbare positie kon zijn en hen kon helpen,” vertelt Martijn. “Dat dienstbare en dienstverlenen zit wel een beetje in mijn DNA. Ik vond het mooi dat ik dat op die manier in kon zetten.” Martijn heeft dan ook vrij snel door dat dit werk hem op het lijf geschreven was en dat dit is wat hij wil blijven doen.

Omdat er bij de kleine verzekeraar echter niet veel ruimte is om zelf cliënten op te zoeken, stapt Martijn na een tijdje over naar een schaderegelingsbureau waar hij wel de gelegenheid krijgt om met regelmaat bezoeken af te leggen. “Daar heb ik heel veel ervaring en mensenkennis op kunnen doen,” aldus Martijn. Al snel behandelt hij ook meer zwaardere zaken. “Ik werkte voor de verzekeraars, maar ook toen zei ik al tegen mijn werkgever dat ik de belangenbehartigerskant – er echt voor de client zijn – altijd al het allerleukst vond,” legt hij uit. “Vooral bij de bezoeken waar geen belangenbehartiger was en waar ik alleen met het slachtoffer was, voelde ik me helemaal als en vis in het water. Toen wist ik al: ooit ga ik aan de andere kant werken; niet voor de verzekeraar, maar puur de belangen van het slachtoffer behartigen.”

Na 6,5 jaar voor het schaderegelingskantoor te hebben gewerkt besluit Martijn Stolk in 2016 gehoor te geven aan het verlangen om er in de letselschadepraktijk echt voor de client te zijn en om diens belangen te behartigen. Samen met een compagnon richt hij Justiz Letselschade op. Hij vindt het belangrijk om aan Justiz de cultuur te verbinden die hij zelf zo belangrijk vindt; met ruim aandacht voor de cliënt, dienstverlenend en integer.

“Vanaf het begin ben ik daarom ook op zoek geweest naar mensen voor ons team die datzelfde DNA delen: een dienstverlenende houding, betrokkenheid en empathisch vermogen,” legt Martijn uit. “Hebben ze een hart voor het slachtoffer en dragen ze de missie om mensen echt verder te helpen? Uiteindelijk denk ik dat we nu allemaal mensen aan boord hebben die dat echt in zich hebben. Die deze cultuur helemaal kunnen en willen uitdragen en daar ben ik heel blij mee!” Vanaf het begin heeft Martijn zijn missie en idealen duidelijk gecommuniceerd aan de mensen die bij Justiz wilden werken. “Het is mooi om te zien dat de mensen die voor mij werken deze idealen en doelen herkennen en daar ‘ja’ tegen zeggen; dat is ook wat zij willen. Die verbondenheid, dat is wel wat het team maakt,” aldus Martijn.

Compassie voor zijn cliënten is misschien wel Martijn’s grootste drijfveer in de letselschadepraktijk. De grootste voldoening haalt hij dan ook uit zijn cliënten echt verder helpen: “Dat mensen aan het eind van de rit toch kunnen zeggen: wauw, dit is goed geregeld; dat ze zich geholpen voelen en weer verder kunnen met hun leven.”

Die betrokkenheid die Martijn zo belangrijk vindt om naar zijn cliënten waar te maken, wil hij ook intern als directeur verwezenlijken. “Mijn persoonlijk doel is om die betrokkenheid ook in mijn team te bouwen. Inmiddels heb ik geleerd dat het daarvoor soms ook nodig is om meer te delegeren en om nieuwe mensen aan te trekken om ons team te versterken, zodat hier ook voldoende tijd en aandacht voor ontstaat” legt hij uit.

“Integriteit is een van mijn belangrijkste waarden in mijn leven,” vertelt Martijn. “Eerlijkheid en transparantie zijn in een letselschadezaak heel belangrijk. Je werkt met vertrouwen; naar de client toe maar uiteindelijk ook naar de verzekeraar toe.” “De verzekeraar wil kunnen toetsen of de claim die wordt neergelegd betrouwbaar is; of dat eerlijk en goed is,” legt hij uit. “We geven ook gewoon grenzen aan,” vervolgt Martijn. “Als mensen oneerlijk zijn of uit zijn op onrechtmatig winstbejag, dan werken wij daar niet aan mee. Daar lenen wij ons niet voor. Naar alle kanten toe moet dat vaandel van integriteit zichtbaar en toetsbaar zijn.”

Martijn vindt dan ook dat iedereen die bij Justiz aanklopt minstens een station verder geholpen dient te worden; zelfs als dat betekent dat wij diegene niet zelf verder kunnen helpen. Een helpende hand bieden en onze integriteit duidelijk merkbaar laten zijn in alles wat we doen voor de client; dat is waar Justiz voor staat.

Recent Posts