Stijging aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel

 In Geen categorie

Uit onderzoek van VeiligheidNL, kenniscentrum voor letselpreventie, blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel met 18 procent is gestegen in de afgelopen tien jaar (2012-2021). Opvallend is dat 1 op de 3 van deze verkeersslachtoffers met ernstig letsel is een fietser van 55 jaar of ouder.

Fietsers hebben sowieso de meeste kans om slachtoffer te worden van een verkeersongeval. Zo was tweederde van alle 110.000 verkeersslachtoffers die in 2021 werden behandeld op de Spoedeisende Hulp een fietser. Van alle verkeersslachtoffers die binnenkwamen op de Spoedeisende Hulp hadden 66.600 ernstig letsel.

Ouderen en jongeren die fietsen blijken het meeste risico te lopen op een verkeersongeval. 44 procent van de fietsers die in 2021 slachtoffer werden van verkeersongeval was 55 jaar of ouder. De tweede grootste groep verkeersslachtoffers onder fietsers (19 procent) was tussen de 12 en 24 jaar oud ten tijde van het ongeval.

Tussen 2012 en 2021 is het aantal fietsers met ernstig letsel na een verkeersongeval met 29 procent toegenomen. Deze stijging komt voornamelijk door het toenemend aantal fietsongevallen waar geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn. Onder de fietsers van 55 jaar en ouder nam het aantal enkelvoudige verkeersongevallen zelfs met 42 procent toe.

De invloed van het toenemende aantal elektrische fietsen lijkt significant te zijn. Vervolgonderzoek wijst uit dat fietsers die op een elektrische fiets rijden een hoger risico hebben op ernstig letsel na een verkeersongeval.

Oudere fietsende weggebruikers hebben lijken meer risico te lopen op hersenschade na een verkeersongeluk.  Eén op de vier fietsslachtoffers met ernstig letsel heeft hersenletsel en de helft van deze ruim elfduizend fietsslachtoffers met hersenletsel is 55 jaar of ouder. Door een helm te dragen zou een derde van de hersenletseldiagnoses voorkomen kunnen worden.

Volgens het onderzoek zijn de meest voorkomende oorzaken van fietsongevallen zijn eigen rijgedrag (44%) en de toestand van de weg (32%).

Martijntje Bakker, directeur van kenniscentrum VeiligheidNL benadrukt: “Fietsen houdt jong en oud in beweging en draagt bij aan een gezond leven. Vooral blijven doen, maar neem geen onnodige risico’s.”

Bron: VeiligheidNL

Recent Posts